torsdag 21 januari 2010

Filling up the wall...

Jag har fått en ide´om att den här väggen ska fyllas på med en massa tavlor. Ända upp till taket ska dom sitta. Kruxet är att jag alltid vill att en tavla ska betyda någonting. Den ska vara ett minne, en gåva eller kanske från en resa... Därför kan det ta lite tid att få ihop bilder till en hel vägg, men samlandet har börjat...

Mitt rutiga favoritlinnetyg har börjat leta sig fram här och var igen. För ca 10 år sedan hade jag det nästan överallt. En gustaviansk soffa var klädd i det, även några lampskärmar, ett par fönster hade det som rullisar och vår gamla fåtölj har det fortfarande som klädsel. Det är tur att man sparar vissa saker....


Fyndade några småsaker på loppis igår som passar så bra till min choklad period just nu. Bland annat den här roliga lilla ljusstaken gjord av renhorn...
.....................................................................................................................................
I am going to continue filling up the wall with nice paintings and framed pictures. I will put them all the way up towards the ceiling, but every picture or painting have to have a special meaning. Maby a gift or a memory from a trip somewere... Yesterday I did some fleamarket shopping. Found this little candlestick made of reindeer antlers. Fits perfectly with my darkchocolate style...
..............................................................................................................................................................
Puss från Suss!
..................................
ps. Är det någon vänlig själ som vet varför det ibland inte går att få isär texten vid ett inlägg... Som här ovan, grr!!! Riktigt irriterande...*fniss*
.....................................................
Tusen tack för hjälpen Kristin!!! Äntligen ett sätt att få isär raderna. Tack än en gång...

38 kommentarer:

Louise sa...

Ja alla samlingar måste ju börja från några saker...:O) Ha en skön dag!

Körsbärsgården sa...

Hej!

Vad kul med Din tavlevägg! Det är bara att samla på sig lite pö om pö och se konstverkat växa fram. Du är på god väg(g!) ser jag!
Vi har en vägg hemma som jag satt upp tavlor och föremål med reseanknytning på: motiv från platser jag eller vi besökt, en frimärkskarta om blev fin som tavla och flera gamla kartor. (Är väldigt svag för kartor) En liten madonnabyst jag köpte som 7-åring och ett snidat elefanthuvud blev en kul kontrast till tavlorna och ger liv och djup i samlingen.

Ett litet tips: Antikvariat och konsthandlare kan det vara värt att ta en tur inom på resorna, allt behöver ju inte vara jättedyrt!

Du, förresten... jag tror bestämt att Du och Helena har samma favorittyg. Tycker mig känna igen det från hennes soffa. :)

Torsdagshälsning från Karin.

me and alice sa...

Hej Karin!
Japp jag och Helena har precis samma tyg inköpt på samma ställe för måånga år sedan...
kram på dig!!

Kristin sa...

Hej Susanne! Tack för din härliga kommentar hos mig. Det är ett kul "extraknäck" med reportage! :-)

Kan bara tipsa om lantmateriet.se, sök på historiska kartor. Klicka hem för några hundralappar - blir otroligt snygga tavlor. Du kan ju söka på er by eller församling eller härad... vi har jättemånga gamla kartor vi skaffat på detta sätt!

Och så ang inlägg på blogger. Det blir inte alltid blankrad där man vill. Lägg in en punkt, som du sedan markerar och formaterar till vit text, så blir det en blankrad (eller egentligen en rad med vit punkt som alltså inte syns när du har vit bakgrundsfärg). Så gör alltid jag, så att inläggen ser ut som jag vill!

Kram till dig och så måste jag säga att jag också kör mycket "choklad" såhär i vintertid efter julen!

/Kristin

Skatan sa...

Godmorgon!

Jag blir så full i skratt när jag ser din ljusstake. Mamma och pappa fick en stor femarmad sådan av ett helt horn för 1000 år sedan. Vi har alltid försökt få iväg den på loppis, men mamma har alltid tvärnitat. Nu är det modern igen! Häftigt :)

Här är grått och mulet idag. Jag tar en paus från mitt jobb. Jag ser inte några tydliga utvecklingsmöjligheter just nu så jag får kämpa med min inställning...men så är det med det mesta periodvis i livet. Nu är det min tur.

Hoppas du får en skön dag.

Varm hälsning från mig.

Anna

ANETTESHUS.COM sa...

Vakre gamle bilder og bilderammer!!!

Ha en fin dag, Susanne!

Klem
Anette:)

Rosemary and thyme sa...

Dette blir en flott vegg med gode minner!
Fin dag til deg!
Klem Tove

Josefine sa...

Jag älskar tavelväggar och förstår vad du menar med att du vill att ett motiv ska betyda något. Ska bli spännande att se när hela väggen är klar:)

/Josefine- at home

Emelie sa...

Tavelväggar är härliga och högst personliga. Varför inte leta fram bilder från förr...

Ett tips angående mellanrum är att du provar att dubbelklivcka på enter istället. Försök det kan funka..

Ha det gott!
Emelie

Ange sa...

Hi Susanne, well you are certainly off to a great start with the wall. I like the way it looks already.
What a lovely little find, the antler candle holder.
Angex

Malin sa...

Hej!

Kul det där med tavelväggen! Jag har också en sådan vägg med fotton av barnen, och det är järre fint!

Ha det gott!

Kram Malin

tre nyanser av vitt sa...

Hej
Det är så fint med massor av tavlor samlade så det blir nog jättefint och härlig ide med att det ska betyda något. En sådan ljusstake har min mor oxå, av renhorn, hon är norrländska från början. När jag magisinerade vårt hem så passade jag på att rensa ut massor och nu är jag rädd för att jag slängt bort alldeles för mycket. Huset blir ju ganska stor och nya ideer föds så många tygbitar som jag slängt skulle jag vilja ha tillbaka men nepp det går ju inte, suck!Så den som spar han har...Det är så fint med rutigt och randigt tycker jag.
Kram Marie

Anna-Malin sa...

jo, den tanken gror lite här också, tavelvägg alltså...
har inte kommit på något bra ställe att ha den bara, men snart så ;)

kram
anna-malin

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå där, ännu en vcker hörna och det blir så snyggt med en massa tavlor så där, jag faller för det, det känns hemtrevligt och "intellektuellt". Som på vissa myciga cafeer och fina populära resturanger som har så, och så alla flotta hem världen runt och så hos Me & Alice förstås: ) Snyggt med de mörka ramarna och det klassika beiga rutorna !

Bra initiativ nedan. Jag har också skänkt pengar. Fruktansvärt..

Mari.

n o r d i n g å r d e n sa...

...glömde, ja visst är det irriterande när man vil dela på texten och det utav ngn sjuk anledning inte funkar alla gånger, lika om man har satt in många bilder så kan det bli så att vissa bilder går det inte att få det vanliga mellanrummet mellan text o bild, vet ej varför....

viktoriaK sa...

Din tavelvägg kommer att bli jättesnygg!

Anonym sa...

Det kommer att bli så fint ditt galleri med många goda minnen! Ser fram mot när din vägg är full så småningom.

Kul annorlunda ljusstake!

Trevlig helg!

Kram Renate

Vintage House sa...

jag har samma tanke som du fast jag ska göra en fotovägg, fyndat massa gamla ramar beställt svartvita kort och sedan ska jag fylla en hel vägg. jag går alltid in i html och letar och gör en rad där i.. ha en ljuvlig dag kram sandra

Lina sa...

Å så fint du bjuder! Jag blir inspirerad och vill ha mitt dalahus bums.

/Lina

Kamomilla sa...

Just nu är jag inne i vintervitt med mörk choko och ljust ljust turkos och svarta detaljer. Lycka var det idag när jag på loppis ramlade över ett mörkbrunt fårskinn för ynka 15 euro! (normalpris 90-100e)
Jihuuu

*svävar vidare i ett lyckosrus*

Ha en fin helg- för tänk den är just här!
jihuu för det också! :)

Fruädel sa...

Kommer bli superfint! Vi planerar att sätta porträtt av alla i familjen (syskon, föräldrar osv osv) i svartvitt, ser fram emot det. Annars är det köksplanering på gång här hemma, hade ju gjort ritningar klara men nu blev det ju ändrade planer med vedspisen i köket och bakugnen i källaren, rackarns, då måste jag rita om, hihi!
Kram på dig!/Tess

vardagsvitt sa...

Vilken vacker vägg det kommer att bli...
Du har säkert massor av vackra bilder du kan göra svartvita och rama in.
Ha en fantastisk helg!
Kram Marith

Mamma C sa...

Kan bli jättesnyggt med en vägg fulla av härliga tavlor.
Kram Mamma C

Norregård sa...

Hej!!
Spännande att fylla på väggen allt eftersom du tar nya foton och hittar nya fina tavlor!!
Kram Kram Malin

Evelinas hus sa...

Superfint med en vägg full med tavlor.
Shift + Enter så får jag till radbrytningar där då det inte funkar med bara enter.
Kram Caroline

♥ Fyra årstider sa...

Ren njutning att titta in här.
KRam Lotta

Anonym sa...

Hej!
Jättemysigt med din tavelvägg, och kul att fylla på tavlor då och då.
Ditt rutiga tyg är så fint, jag tycker mycket om rutigt och randigt.
Kram Gun-Britt

Mari Berg keramik, sa...

Kul med tavelvägg. Mina föräldrar har en stor vägg de fyllt med tavlor i vardagsrummet så långt jag kan minnas tillbaka i tiden. Det är den enda väggen med tavlor... det blir jättehäftigt när de blir många... så samla på
:-)
Mari

Systrars söta sa...

Ja oj så fint det kan bli, men bara roligt att du ju bara sparar något som betyder något...desto roligare att sätta upp det..:-)) kramelikram kat

LOPPISLIV sa...

Så snyggt Susanne!! Vacker gallerivägg....blir nog härligt att fylla väggen tror jag. Så snyggt med många svarta ramar ihop sådär. Har en liten tavelgrupp som ska upp till helgen i dotterns rum, svartvita foton i svarta ramar...fast med lite mer modern touch....

Det rutiga tyget är såååå fint, ibland är det tur man spar som sagt, vissa saker kommer igen. Och tyger randiga och rutiga i neutrala färger är ju alltid lika fint. Trevlig helg. KRAM P

Bygatan sa...

Godmorgon!

Åh en sån tavel/foto vägg önskar jag mig också ovanför soffan. Vet bara inte vad jag ska ha för bilder, vill ju helst ha svart/vita.

Det tyget du visar, det rutiga..jag hade också en rutig period. Nu har det kommit tillbaka lite och jag har tagit in rutigt i mitt hem, fast i form av rutor på köksgolvet. Det blev lite mera liv och markerat i det övriga vita huset!

Trevlig helg! Kram Lena

Vida sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vida sa...

- så läckert galleri det kommer att bli - smart att binda ihop allt med svarta ramar...

Enter och shift samtidigt för tvingad radbrytning brukar funka i de flesta programvaror.

Ha en fortsatt trevlig helg
Vida

Anonym sa...

Hittade precis hit till din site. Vilket vackert hem ni har. precis så jag skulle vilja ha det.
mvh. Annika

Bygatan sa...

Finns en bild på golvet nu:) Gjorde nog inlägget när du skrev...

Kram igen

Denise sa...

I snart ett år har jag haft planer på att täcka en av mina väggar med en massa tavlor. Jag tänkte ha bilder på sådant som inspirerar mig, har redan en massa artister som ska upp. Men det tar tid, haha:)

Wilhelmiina sa...

Gorgeous pictures :) I like it!

Angela sa...

Har också ett liknande projekt här hemma, med tavlor. Men på något sätt tycker jag att det är ganska skönt att ha ett sånt där projekt som får ta tid på sig, lite som ett projekt som aldrig tar slut... när man väl får färdigt en tavla, med något i ramen som man verkligen gillar känns det så himla bra!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin